Ann Bonander Looft : Stickerskan

24 May - 10 August 2023

Ann Bonander Looft
Stickerskan
24 maj – 10 augusti, 2023

 

Konstnären och kostymören Ann Bonander Looft har en lång karriär som scenograf, kostymör och textilformgivare vid teatern bakom sig, främst vid Dramaten och Stadsteatern i Stockholm. Bland hennes uppdragsgivare genom året finns bland annat Lars Norén. För några år sedan började hon utveckla sitt eget fria konstnärskap, representerad i utställningar vid Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm, Blå Hallen i Höganäs och Vida konsthall på Öland. Galleri Glas öppnar i maj utställningen, Stickerskan, en textil fantasivärld.

Ann Bonander Looft är född och uppvuxen i Degerfors i Värmland. Från tioårsåldern har hon varit passionerad av stickning, mode och textil konst. Intresset förde henne så småningom till en utbildning på Tillskärarakademin. Redan 1994 frågade Ingmar Bergman om Bonander Looft ville vara kostym/scenografiassistent för uppsättningen, En vintersaga på Dramaten. Det var under en uppsättning av August Strindbergs Gustav Vasa, på Stora scenen för Dramatens hundraårsjubileum 2008 som Ann Bonander Loofts kostymdesign började ”leva sitt eget liv” för att med tiden utvecklas till ett eget konstnärligt uttryck. ”Det bara lossnade där och då”, säger Ann Bonander Looft.

På Galleri Glas visar Ann Bonander Looft ett curerat urval av sin textila konst som bland annat omfattar en kollektion av ”knappt bärbara” stickade modekreationer — ”de är mer som rustningar”, som Bonander Looft säger — textila skulpturer, större och mindre ”modedockor”, brodyrer och kostymskisser. Influenser kan spåras från såväl konstnärer som Louise Bourgeois och Pablo Picasso som från modekreatörer som Elsa Shiaparelli, Alexander McQueen och Sonia Rykiel. Även traditionellt svenskt textilhantverk finns med i hennes konstnärliga referensbank. Hennes verk är utförda i omsorgsfullt utvalda material, med starka former och påtaglig taktilitet.

Bonander Looft berättar att utställningen Stickerskan grundar sig på hennes intuitiva skapande. ”Det började med en stark upplevelse av mimosans intensivt lockande gula färg vid en vistelse i Paris förra året. Besök på Picassomuseet och andra intryck samlades i min `hjärnkorg´. Därifrån växte en tråd som blev en utställning med kroppen, kvinnan, moderskapet och dess centrala delar som brösten, livmodern och navelsträngen som tema.”

Anna Bromberg Sehlberg vid Galleri Glas berättar att hon och galleriet har följt Ann Bonander Loofts arbete under många år. ”Nu känner vi att tiden är mogen. Vi har länge längtat efter att presentera en textil utställning. Det är en konstform som har varit oerhört underskattad och kvinnligt kodad. Det känns bra att ta steget in i den textila världen med Bonander Loofts fantastiska maskor.”