A SORT OF HOMECOMING: NOAM DOVER & MICHAL CEDERBAUM

7 November 2020 - 12 January 2021

Noam Dover och Michal Cederbaum är det israeliska konstnärs- och formgivarparet som nu för första gången presenterar sin glaskonst på Galleri Glas, i samarbete med curatorn Sandra Weil. Privat har de varit ett par och även samarbetat kreativt i olika delar av världen i femton års tid, men utställningen på Galleri Glas är deras första gemensamma.

Noam Dover är från början industridesigner medan Michal Cederbaum har en bakgrund inom gatukonst, textil och andra visuella uttryck. ”Jag tänker från början tredimensionellt medan Michal tänker tvådimensionellt” som Noam Dover säger. De har båda sitt ursprung i Israel, där de har levt större delen av sina liv. 2015 flyttade paret till Stockholm där de bodde i Michals svenska farmors lägenhet på Gärdet under två år då Noam läste masterskursen i glas och keramik vid Konstfack. Sedan dess har det multikreativa paret fokuserat allt mer på glas, numera i den studio och glashytta de har byggt upp på en bananplantage söder om Haifa sedan de flyttade tillbaka till Israel.

Vi har arbetat med glas tidigare men materialet kräver så mycket att det har kommit att ta allt större del av vår tid och energi”, säger Noam Dover. ”Vi har alltid varit inspirerade av svenskt glas och älskar Sverige så att visa vårt arbete här blir också en slags hemkomst”.

Arbetet med utställningen på Galleri Glas började för två år sedan och har växt fram i samarbete med svenska curatorn Sandra Weil, som själv har levt halva sitt liv i Israel och som ofta har besökt hyttan utanför Haifa. Sandra arbetar som curator av samtida konst, aktuell med den hyllade pågående utställningen All Movements Have Memories på galleri CFHill i Stockholm. Hon är uppväxt med glas då hennes far är Robert Weil, tidigare ägare av Orrefors Kosta Boda och samlare och mecenat för glaskonst.

I Israel finns inte den traditionen inom modern glaskonst som vi har i Sverige”, säger Sandra Weil. ”Däremot finns ett gammalt arv. Noam och Michal har byggt upp ett eget hemland i sin konst som vi vill ge en känsla av med utställningen — ett hem i det främlingskap de känner i den israeliska politiska verkligheten och som jag delar”.

För oss är denna konst en hemkomst då glaset har fått oss att för första gången känna oss hemma i dagens Israel”, säger Michal Cederbaum. ” Vår konst är absolut inte politisk men glaset och hantverket har blivit vårt hem. Det var därför som vi byggde en hytta och ateljé istället för ett hus att bo i”.

Ett genomgående tema för utställningen, som består av ett femtiotal aldrig tidigare visade objekt skapade under de senaste tre åren, är det antika arv av glaskonst som finns i det historiskt, religiöst och politiskt så laddade område där konstnärsparet har sin ateljé. Bara några minuter härifrån ligger Zichron Yaakov, en av de första moderna judiska byarna i Israel, grundad 1882, och alldeles i närheten den palestinsk-israeliska staden Fureidis och den antika hamnstaden Ceasarea. Inspiration har hämtats från den antike glasmästaren Ennion som tros ha haft sin hytta inte långt härifrån för tvåtusen år sedan. Med den senaste 3D-tekniken har Noam återskapat en del av vad som tros vara Ennions gjutformar och tekniker.

Det handlar om att se väldigt långt tillbaka i historien och samtidigt in i framtiden”, säger Noam Dover. ”Ennion och andra mästare från trakten var high-tech och innovativa i sin tid och har blivit mentorer för oss i tekniker som är väldigt samtida men grundade i gammal kunskap”.

Michal Cederbaums och Noam Dovers bakgrund med formgivning och konstnärligt arbete i andra material är en annan tydlig influens i utställningen A sort of homecoming. Konstnärsparet har arbetat med formar gjorda efter trä och textilier, vilket har givit glasobjekten organiska former med ytskikt ”lånade” från dessa material. Ett annat arv som kan spåras är från nordisk naturlyrik som den uttrycks av en formgivare som Tapio Wirkkala.

Målsättningen med utställningen har varit att återskapa en del av Michals och Noam värld i galleriet”, säger curatorn Sandra Weil. ”Vi har arbetat med bland annat dokumenterande bilder och visar även en del av formarna och ett bord i trä som förhoppningsvis även kommer att återge en doft av deras hytta.”

Galleri Glas är stolta för att vara först i världen med att visa Noam Dovers och Michal Cederbaums gemensamma glaskonst.

Deras glas speglar en fascinerande dubbelhet i det gamla och det moderna och med det israeliska och det svenska arvet”, säger Anna Bromberg vid Galleri Glas.