BLOCKOGRAFIER

26 JANUARI – 24 FEBRUARI, 2022
PELLE BERGSTRÖM

Allt började med att Pelle Bergström lånade några byggklossar från barnens dagis. Han målade dem noggrant och började sätta ihop dem, ett skapande av tillfälliga former som gav honom en känsla av lek och frihet som det var ett tag sedan han hade känt i sin karriär. Metoden, som utgör grunden för de verk han nu ställer ut på Galleri Glas, har sedan dess förfinats men är i grunden densamma: lägga upp klossarna, ta en bild, ändra, ta en ny bild. Efter 500 fotografier kanske någon passerar nålsögat för att vara värd att visa upp.

Det är flyktiga kompositioner, abstrakta stilleben som existerar i en kort sekund – ett slags bilder som varken är måleri eller fotografi, men samtidigt både och. Både klossarna och bakgrunden är målade, en tredimensionell tavla som endast Pelle Bergström själv upplever innan han gör den tvådimensionell med hjälp av sin kamera.


För den som känner till Pelle Bergström, som tog examen från Konstfack 1983, är det lätt att dra linjer från dessa kompositioner och bakåt i hans karriär, en karriär som har genomgått flera formtoppar. Från den tidiga framgången med Järn, en reportagebok och utställning på konstgalleriet Index och som skildrade svenska järnverk i en tidsenligt postmodern skrud. Pelle Bergström gav kameran till arbetarna och ställde frågor kring varför han fick fotografera på deras arbetsplats när arbetarna själva inte fick det. Utställningen och boken blev otroligt omskriven när den kom ut 1994.

Under en period arbetade han sedan med Vin & Sprit-journalen, som blev en av Sveriges mest lästa tidningar, men hoppade av när det kreativa blev för styrt av pengarna. Och när inredningstidningen Wallpaper var som allra hetast kring millenieskiftet kunde han ofta leverera tolv sidor bild som slussades rakt in i numret. Ett antal år som flitigt anlitad stillebenfotograf i Paris följde – med kunder som Hermès och Louis Vuitton – och det var under denna tid som Pelle Bergström utvecklade det tekniskt briljerande stillebenfotografi som han numera är mest känd för.

I klossarnas världen finns inga logotyper eller vodkaflaskor som måste med, det finns ingen beställare. Produkter som ska säljas har ersatts av renodlad färg och form. Reklamkampanjen har skalats bort och bilderna har nu ingen annan avsändare än konstnären själv.

I stället har Pelle Bergström kunnat se på projektet med en utforskares ögon. En svart bakgrund var en lättarbetad utgångspunkt som snart ersattes av plywood och nya färger – för att man skulle kunna uppfatta skuggorna som kastades av klossarna, vilka i sin tur ibland fick bli cirkelformade.

Men den kommersiella kunskapen, känslan för vad som säljer, kommer in i verken var sig han vill det eller inte, erkänner Pelle Bergström. Den estetik han har utvecklat under sina år i branschen har en förmåga att lyfta fram ett slags absolut skönhet i motivet han skildrar genom kameran – oavsett om det är en lyxväska, en maträtt eller en parfymflaska. Och den förmågan, det ögat, ser man även i verken som ställs ut på Galleri Glas – som när en stor röd cirkel får möta en svart rektangel mot en gråbeige bakgrund i ett närmast meditativ kraftfält. I en annan komposition arrangerar Pelle Bergström olikfärgade klossar i ett vertikalt mångfärgat spektrum – ett minimalistiskt verk som genom sammanblandningen av måleri och fotografi på en och samma gång känns artificiellt och organiskt.

Där är den igen, den där tekniska briljansen och känslan för form, ljus och färg som han alltid har arbetat med och utifrån – en briljans som han nu tar med sig in i en friare värld.

Daniel Björk

PELLE BERGSTRÖM
BLOCKOGRAFIER
26 JANUARI - 24 FEBRUARI
ERIKA LAGERBIELKE
EN BLÅ PLANET
10 MARS - 13 APRIL
BARROLEVÉN
TILLFÄLLIG GÄST
21 APRIL - 15 MAJ
ÖPPETTIDER: TIS-TORS 12-18, FRE 12-17, LÖR-SÖN 12-16
INFO@GALLERIGLAS.SE +46 70 823 11 87
NYBROGATAN 34, 114 39 STOCKHOLM