Kulturnytt GLAS - Stockholm

Vernissage onsdag 28 maj

Glas stockholm – visar vart den samtida svenska glaskonsten är på väg

Galleri Glas presenterar sommarutställning Glas Stockholm – en dynamisk och nydanande utställning som introducerar en kraftfull röst inom samtida glaskonst. Utställning sammanför fem av Stockholms mest framstående konstnärer inom glas från den inflytelserika studion

Text: Redaktionen · Foto: Daniel Lindh

 
Genom en mångfald av tekniker och konstnärliga uttryck skapar dessa konstnärer ett sammanhållet men distinkt formspråk – djärvt, visionärt och djupt uttrycksfullt. Deras konstnärliga praktik berör teman såsom kulturellt arv, traditionellt hantverk, surrealism och alkemi, vilka omtolkas genom avancerade och innovativa tekniker. Exempelvis förenar Ulrika Barr sandgjutning och glasblåsning i ett banbrytande samspel, medan Liu Chien-Kuang har förfinat den utsökta italienska Reticello-tekniken, en sällsynthet i Sverige. Simon Klenell tänjer på glasets estetiska gränser genom sin förfinade försilvringsteknik, Carina Seth Andersson experimenterar lekfullt med material såsom svart lavasand och metalloxider, och Rasmus Nossbring utmanar konventionerna genom att omforma industriella objekt med sina unika hot-sculpting-metoder. Tillsammans gestaltar de en konstnärlig energi som speglar Stockholms kulturella vitalitet och kreativitet.

Galler Glas vill uppmärksamma att det samtida konstglaset är i högsta grad levande och att det finns en studierörelse och en hytta i Stockholm. Hyttan STHLM Glas grundades 2017 av Simon Klenell och Rasmus Nossbring och har sin verksamhet i den historiska Gustavsbergs porslinsfabrik. Som en samtida konstnärlig rörelse inom glas har studion vitaliserat en tradition som länge varit förknippad med Glasriket. Genom att föra in glaskonsten i Stockholms urbana kontext fyller STHLM Glas en central funktion i stadens konstnärliga landskap och erbjuder en dynamisk och experimentell plattform för konstnärer att utforska nya konstnärliga uttryck.

Aktuella konstnärer

Studion har etablerat sig som en levande mötesplats för konstnärer, formgivare och arkitekter, däribland Ann Wåhlström, Jonas Bohlin, m.fl. som alla har inspirerats av den öppna och innovativa miljön. Denna interdisciplinära och inkluderande kulturfrämjar en unik korsbefruktning av idéer och tekniker, i likhet med internationellt erkända urbana glascentra såsom Urban Glass i Brooklyn och Pilchuck Glass School i Seattle.

”Denna utställning är mer än en presentation av verk – det är ett manifest för vart den samtida svenska glaskonsten är på väg: djärv, samarbetsdriven och djupt förankrad i såväl tradition som innovation” säger Anna Bromberg Sehlberg, gallerist Galleri Glas. Syftet med utställningen är att fördjupa besökarnas upplevelse av Stockholms samtida glasrörelse genom en uppslukande utställning som förenar mästerskap, konstnärlig vision och nyskapande energi. Galleri Glas vill lyfta fram den svenska glaskonstens förmåga till förnyelse och motståndskraft, samt synliggöra dess potential i en samtida urban kontext.

Carina Seth Andersson, Ulrika Barr, Liu Chien-Kuang, Simon Klenell, Rasmus Nossbring. 28 MAJ-14 AUGUSTI, 2025 Galleri Glas, Nybrogatan 34, 114 39 Stockholm

 

Det viktigaste verktyget vid glasblåsning är glasblåsarpipan som är en ihålig metallstång. I ena änden finns ett munstycke för att blåsa in luft. I den andra änden sitter en så kallad navel som används för att fånga an (ta upp) glas ur ugnen. Glasblåsarpipan snurras hela tiden i jämn takt för att glaset inte ska rinna av. När glaset centrerats på pipan kan luft försiktigt blåsas in och bearbetningen av glaset starta. Det kan göras genom att svänga pipan, välsa glaset (rulla det) på ett välsbleck eller forma det med verktyg och formar. Verktygen kan t ex vara blött tidningspapper, skopor eller speciella glassaxar. När glaset fått rätt form blåser man upp det till den storlek man vill ha. En puntel (metallstång) fästs i botten på glaset, pipan tas bort och sedan bearbetas glasets andra ände. Eventuellt behöver glaset värmas i en invärmningsugn ett antal gånger under formningen beroende på hur komplicerad form glaset har. Om glaset blir för kallt stelnar det och går inte att forma längre. När glaset är färdigformat knackas det av från punteln och ställs in i en kylugn. Där sänks temperaturen kontinuerligt för att ta bort spänningar ur glaset så att det inte ska spricka

May 22, 2025