Länk: https://www.dn.se/kultur/lekfullt-och-lackert-glas-av-matti-klenell/
Formgivaren Matti Klenell har i samarbete med Iittala tagit fram nya serier där han både nytolkar egna glasskulpturer och blinkar åt glasbrukets berömda fågelkollektion. Utställningen på Galleri Glas gör Lotta Jonson glad.
Titeln på Matti Klenells fina glasutställning ”9 Factory Road” på Galleri Glas ska väl ge associationer till något hippt konstnärligt. Men faktum är att alltsammans är blåst på det finländska glasbruket Iittala med adress Fabriksvägen 9. Samtidigt är föremålen formmässiga nytolkningar av den serie dubbelväggiga glasskulpturer som Klenell arbetade med bland annat i New York för drygt tjugo år sedan.
Utställningen presenterar en rad olika ”Kaiku” (finska för eko) – ett slags dubbla vaser; en rektangulär yttre i klarglas (blåst i form) och en munblåst inre del, som oftast har en dekorfärg. Under tillverkningen skärs den blåsta bulliga kupan av på två sidor så att den får plats inuti den fyrkantiga delen.
Utställningen visar också ett antal höga ”torn” eller skulpturer av glas. Serien ”Thieving bird” består av tunna glassobjekt placerade på varandra i olika formationer.
De olika delarna går att använda som vaser eller skålar om man så vill. Det mesta är gjort i klart glas men här finns också varianter där ytan är opak och spräcklig. Under blåsningen har de olika delarna då rullats i färgspån. Resultatet är läckert, oförutsägbart.
Alla torn har en näbb på koppen/locket överst. Den viktiga detaljen är en blinkning till Iittalas världskända fågelkollektion, från början lanserad av formgivaren Oiva Toikka för över femtio år sedan.
Ingen är den andra lik. Färgerna och formerna på den inre delen varieras i det oändliga. Matti Klenell är imponerande konsekvent i sitt utforskande av vad som händer med helheten om han bara förändrar en liten, liten detalj.
Matti Klenell är mångsidig; han har formgivit allt från möbler till porslin. I samband med renoveringen av Nationalmuseum ledde han det så kallade NM&-projektet där all inredning till café och restaurang togs fram.
I varje uppdrag försöker han förena industri och hantverk, utnyttja fördelarna i varje produktionssätt. Och inte minst vill han att det estetiska och funktionella ska gå hand i hand. Detta märks i ”9 Factory Road”. Samtidigt känns glasets materialitet in på bara huden och jag blir på riktigt gott humör av all lekfullhet.
Lotta Jonson

